Woonwinkelgebouw Vredenburg

Op 22 februari zal er een, voorlopig laatste, rechtszitting plaatsvinden bij de Raad van State over het woonwinkelgebouw Vredenburg. Eén van de bezwaren tegen het winkelgebouw is de verslechtering van de luchtkwaliteit door het ontstaan van een zgn streetcanyon. Dit is een straat met aan weerszijden hoge bebouwing waardoor de vieze lucht moeilijk kan wegwaaien.
In de rekenmethode CAR betekent dit dat er in de oude situatie zonder winkelgebouw gerekend moet worden met wegtype 3A en in de nieuwe situatie met winkelgebouw wegtype 3B.

In principe is het niet moeilijk om het wegtype te bepalen als je alle maten (L en H) eenmaal hebt. Deze maten staan o.a. in het bestemmingsplan.

De hoeveelheid vervuilende stoffen nemen door de bouw van het woonwinkelgebouw met 53% toe.
De gemeente rekent echter in beide situaties met wegtype 3B en doet op deze manier of er geen verslechtering optreedt omdat er al met het ongunstigste wegtype gerekend wordt. Maar wetgeving is er op gericht dat er door een bouwproject geen (te grote) verslechtering van de luchtkwaliteit mag optreden.

Vredenburg in 2007 Ongeveer waar de boom staat komt het 25 meter hoge woonwinkelgebouw

Comments are closed.