De soap is eigenlijk inmiddels een drama. Het megalomane project wordt beheerst door kostenstijgingen en een CDA wethouder die de gemeenteraad te laat en/of onjuist informeert.
De volgende lijst is niet uitputtend, aanvullingen zijn welkom.
- door voortijdige sloop oude Muziekcentrum wordt miljoenenverlies geleden
- tientallen medewerkers moeten op zoek naar nieuwe baan
- gemeenteraad wordt verkeerd geinformeerd over verkeersaantrekkende werking
- voorjaar 2009 kostenstijgingen meer dan 34 miljoen euro
- kostenstijging 4 miljoen kan onmogelijk veroorzaakt zijn door aanscherping energie-eisen
- de m2 prijs is gestegen tot boven de 10.000 euro; dit is meer dan 2x zoveel als vergelijkbare projecten in het land
- september 2009: wethouder informeert premier Balkenende onjuist over vertraging. Er is nog helemaal geen bouwvergunning verleend
- eind oktober 2009: bouwvergunning wordt verleend
- februari 2010: feestje, waarbij 500 mensen aanwezig zijn, kost 100.000 euro. Een groot deel van de aanwezigen zijn daar beroepshalve, winkelpubliek tijdens koopavond of fans van de optredende muzikanten (w.o. Kyteman) Ter vergelijking: er kunnen straks 8.000 mensen in het Muziekpaleis.
- beoogd partner Tivoli is niet aanwezig bij feestje
- gemeentesecreatris treedt af
- op geluidsisolatie is bezuinigd hetgeen problemen zal opleveren met de exploitatie
- de oude zaal is niet meer bruikbaar voor popmuziek
De eigenlijke bouw van het Muziekpaleis moet nog beginnen, dus de lijst zal nog groeien